fredag 6 juli 2012

Sammanfattning av dagen

Tänkte försöka få till mina sammanfattningar över dagen som varit här på bloggen. Och först ut blir alltså idag fredag. Dagen har faktiskt innehållit mer aktiviteter än vanligt. Det har varit Barnens Fredag här i byn, vilket inneburit en dag med min kära brorsson Hampus. Vi började vid kl. 10 med anmälan till Parvellöpet. Eftersom Hampus inte springer själv, innebar det även en springrunda för mig i minifart. Visserligen bara 400 m, men iallafall =) Jag brukar normalt inte klara av att bli det minsta andfådd utan att få panik. Men idag gick det faktiskt bra =) *glad*

Dagen spenderades sedan till att titta på en trollkarl, äta lite mat och sedan vandra runt på simområdet. Jag o Hampus gick en liten tipspromenad och åt lite glass. Efter vi lämnat av Hampus hemma igen, blev det hemmakväll. Kändes helt ok till en början, men när jag slog mig ner för att vila slog ångesten till igen. Igensvälld i näsan = jobbigt att andas = panikkänslor. Fick som "vanligt" avbryta maten och lägga mig en stund. Efter kanske nästan en timme, kunde jag sätta mig och äta igen. Dock fick jag lov att ta mediciner. Räckte inte med bara en Atarax utan fick ta till en Oxascand oxå. Inte så bra egentligen, men hellre det än ännu sämre.

Resten av kvällen har spenderats i tv-soffan.

Analys: Ångestattacken

Vad hände?  
Tänkte att det gick ok, ska nog följa med o hämta maten. Minuten senare började jag känna trycket i bröstet, och näsan blev mer igensvälld.

Tankar:
- Vad är det med näsan?
- Tungt i bröstet också
- Får vara hemma o vila istället
- Djupa andetag
- Ta det lugnt

Känslor:
- Tryck i bröstet
- Igensvälld i näsan
- Tar emot vid djup andning
- Oro, nervositet, ångest

Gjorde:
La mig för att vila, djupa andetag, försökte tänka bort och fokusera på att äta, tog Atarax men det gav sig inte. Avbröt och la mig i soffan. Trycket kvar. Rädd/Orolig. Gick inte över, tog en Oxascand. Satte mig sen och åt, oroligt men funkade. Fick i mig maten. Blev lugnare.

Inga kommentarer: