lördag 7 juli 2012

Bra Tack Hjälp

För ett antal år sedan läste jag boken Självkänsla av Mia Törnblom. Det var även något som dykt upp nu under terapin. För hon har nämligen en himla bra metod att avsluta dagen med. Nämligen Bra Tack Hjälp. Man avslutar helt enkelt dagen med att skriva upp några saker under varje rubrik. På det sättet får man fram saker man varit tacksam för, sakerna man tyckt varit bra trots allt, samt de saker man känner att man skulle behöva ha ytterligare lite hjälp med.

Ett suveränt sätt tycker jag eftersom det hjälper till att rensa hjärnan innan det är dags att sova, istället för att ha en massa saker som snurrar runt i huvudet och stör. Man går liksom igenom allt då i den biten, och kan lägga det åt sidan sen och får lite enklare att somna. Iallafall när det gäller mig =) Så här kommer min "lista" för idag =)

Bra:
- Jag har varit ute en hel del
- Småsprang runt utan att få panik eller kvävningskänslor
- Hade stunder när jag inte tänkte på andningen överhuvudtaget
- Haft en relativt bra dag

Tack:
- För att jag klarat dagen så pass ok som jag har
- För att Hampus förgyller min tid
- För att jag faktiskt slappnat av och har haft kul idag

Hjälp:
- Mig att fokusera när ångesten kommer
- Mig att se de små positiva sakerna
- Mig fortsätta kämpa
- Mig följa planerna

Inga kommentarer: